Aplikacje mobilne w edukacji

Proces nauczania wciąż ewoluuje. Nadchodzi era tabletów i cyfrowych lekcji. W wielu aplikacjach mobilnych świat generowany cyfrowo nakłada się na realny obraz. Dzięki takim czujnikom jak żyroskop i akcelerometr oraz coraz bardziej zaawansowanym sprzętowym, np. wyposażonych w  AR aplikacje mobilne stwarzają możliwości nieporównywalne do tradycyjnych, analogowych metod nauczania. Na rynku istnieje już mnóstwo aplikacji, dzięki którym uczniowie wręcz nie będą mogli doczekać się lekcji. Pod warunkiem, że te aplikacje znajdą się w ich scenariuszu.

Największą zaletą aplikacji mobilnych jest to, że mogą być wykorzystywane na telefonach komórkowych i tabletach. A dzięki wykorzystaniu AR (Augmented Reality – nałożenia obraza cyfrowego na obraz rzeczywisty) oraz np. żyroskopu znacznie wzrasta funkcjonalność aplikacji do poziomu, jakiego jeszcze nigdy nie można było doświadczyć podczas zwykłych lekcji.

Tablet jest urządzeniem o niewygórowanej cenie i sporych możliwościach. Szkoły przez kilka lat mogły skorzystać z programów finansowania sprzętu, dzięki czemu mogły się zaopatrzyć właśnie np. w tablety, dzięki którym możliwe jest wprowadzenie aplikacji mobilnych do edukacji.

Aplikacji mobilnych wartych wykorzystania na lekcjach jest niezliczona ilość. Są atrakcyjnym dodatkiem w edukacji, a czasem ważnym jej elementem, np. w przypadku symulatorów. Istnieją już nawet specjalne aplikacje mobilne do symulacji np. konstrukcji mostów, operacji chirurgicznych, czy pilotowania samolotu.  Poniżej zaprezentujemy kilka najpopularniejszych lub najatrakcyjniejszych pod kątem technologicznym, by przedstawić spektrum możliwości, jakie może dać taki rodzaj pomocy dydaktycznych.

4D Anathomy

Dzięki aplikacji i wykorzystywaniu przez nią AR możliwe jest zgłębienie tajników anatomii ludzkiej za pomocą ekranu. Aplikacja jest bardzo prosta w użyciu – podczas pracy aplikacji należy skierować obiektyw na dowolny obrazek, a ujrzymy animowane ludzkie ciało wraz ze wszystkimi narządami w najdrobniejszych szczegółach , na dodatek w spektakularnej wersji trójwymiarowej i w pełni obrotowej.

Co ciekawe, modele są skalowane, więc gdy przybliżymy aparat urządzenia wydruku, to wirtualny obraz również ulegnie powiększeniu. Bardzo przydatna jest również funkcja, dzięki której można włączyć i wyłączyć warstwy. Na przykład możemy ukryć widok przedsionków na modelu serca, by sprawdzić, jak przebiegają główne arterie, a na modelu ciała człowieka możemy wyłączyć widok mięśni i poszczególnych układów krwionośnych, by przyjrzeć się z bliska najdrobniejszym elementom szkieletu.

(źródło grafiki: https://www.4danatomy.com)

Aplikacja daje możliwość szczegółowej analizy układu narządów, mięśni, krążenia, czy układu kostnego. Dzięki wykorzystywaniu rzeczywistości rozszerzonej aplikacja ma dużo więcej możliwości i w atrakcyjny sposób przekazuje informacje z dziedziny biologii.

(źródło grafiki: https://www.4danatomy.com)

Accelerometer Acceleration Log

Do prawidłowego działania aplikacji niezbędny jest G-sensor (przyspieszeniomierz, czyli akcelerometr, który wykrywa pozycję i ruch danego urządzenia). Aplikacja służy do pomiaru przyspieszenia i jego składowych i umożliwia export z danych pomiarowych, pewnie więc ciekawym dodatkiem do lekcji fizyki. Doświadczenie można wykonać samodzielnie poprzez przemieszczanie urządzenia, wszelkie parametry zostaną odczytane przez aplikację.

(źródło grafiki: https://play.google.com)

NASA App

Żeby „znaleźć się” w kosmosie wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji. NASA App daje możliwość przeglądania zdjęć satelitarnych, oglądania transmisji telewizyjnych oraz odbierania najnowszych informacji dotyczących kosmosu dzięki wbudowanemu kanałowi radiowemu. Wszystko to w bardzo ciekawej szacie graficznej

Aplikacja jest darmowa, niestety nie posiada wersji polskojęzycznej, co jednocześnie może być jej plusem (kontakt z językiem angielskim)

(źródło grafiki: https://www.nasa.gov)

Kahoot

Kahoot funkcjonuje zarówno jako strona internetowa, jak i aplikacja mobilna. Jest oparta na zasadzie grywalizacji. Za jej pomocą bardzo łatwo zorganizować quizy i konkursy dla uczniów, które można wykorzystać podczas lekcji. Aby urozmaicić poziom trudności, można dodać różne multimedia: zdjęcia, muzykę, a nawet filmy.

W skrócie polega to na tym, że nauczycieli tworzy „klasę” i otrzymuje kod PIN, który na swoich urządzeniach (smartfony, tablety) muszą wpisać uczniowie dołączający do zabawy. Wyświetlane są pytania i 4 możliwości odpowiedzi. Na żywo widać, ile osób już oddało głos. Po sprawdzeniu wyników pojawiają się pucharki dla najlepszych osób, najwięcej punktów kolejno dostają osoby, które poprawnie odpowiedziały w jak najkrótszym czasie. Po każdej kolejce widać zsumowane wyniki wszystkich graczy. Kahoot można wykorzystać praktycznie na wszystkich przedmiotach.

(źródło grafiki: https://kahoot.com)

 

Kahoot jest narzędziem bardzo intuicyjnym, a przygotowanie w nim quizów nie zajmuje zbyt dużo czasu. A ponadto w pełni wykorzystuje potencjał urządzeń mobilnych. Aplikacja jest dostępna zarówno na urządzenia z systemem Android, jak iOS.

Aplikacją bardzo podobną do Kahoot jest Quizizz, która w odróżnieniu od tej pierwszej pozwalają przygotowane quizy zadać jako prace domowe i wyznaczyć termin jej wykonania.

Matematyczny geniusz

Aplikacja pozwala na gimnastykę umysłu i rozwijanie oraz doskonalenie swoich umiejętności matematycznych. Jest dostosowana do wszystkich użytkowników – zarówno od kilkuletnich dzieci aż do dorosłych. Zawiera kilkaset pytań testowych na różnych poziomach, od podstaw takich jak dodawanie i odejmowanie aż po takie, które pozwolą skontrolować stan umiejętności przed testami na zakończenie szkoły podstawowej, gimnazjalnej czy średniej.

(źródło grafiki: https://play.google.com)

123s ABCs Kids Handwriting

Ciekawa gra do nauki pisania liter i cyfr, pomaga również w efektywniejszym zapamiętywaniu. Animacje i specjalne oznaczenia poprowadzą ucznia linia po linii w celu narysowania litery czy cyfry. Dzięki temu dziecko z przyjemnością będzie się uczyć pisma ręcznego.

(źródło grafiki: https://play.google.com)

How to Draw

How to Draw jest swoistym przewodnikiem dla początkujących rysowników, wprowadzającym w arkana technik rysunkowych. Aplikacja krok po kroku pokazuje, jak należy nakreślić wybrany przez siebie przedmiot, budowlę, postać z kreskówki, czy dowolny kształt. Pomoże w zaplanowaniu perspektywy i dopasowaniu odpowiedniej kreski.

(źródło grafiki: https://play.google.com)

Kujon - ortografia

Kujon to gra edukacyjna dla uczniów szkół podstawowych, która pomoże w opanowaniu ortografii i fonetyki języka polskiego. Testy obejmują ponad 1000 słów z trudnościami związanymi z użyciem h i ch, rz i ż, u i ó, ni i ń, si i ś oraz ci i ć. Sprawdzają również umiejętność dzielenia słów na sylaby, znaki i głoski, a także weryfikują wiedzę o samogłoskach i spółgłoskach. Boczny pasek pokazuje liczbę poprawnych i błędnych odpowiedzi oraz podlicza zgromadzone punkty.

Podsumowanie

Użycie aplikacji mobilnych (szczególnie tych z użyciem AR i G-sensora) daje niesamowite możliwości edukacyjne, zwiększa atrakcyjności zajęć, wpływa na kreatywność uczniów, a dzięki zasadzie „learning by doing” zwiększa efektywność zajęć. Ponadto, jeśli uczeń używa aplikacji w języku angielskim, to dodatkowo szlifuje również język obcy.

Wielu rodziców niesłusznie uważa, że nauka przez smartfona czy tablet nie przynosi żadnych efektów. W obecnych czasach, po kilku latach gwałtownego rozwoju technologicznego i trudnych początków narodziło się mnóstwo wartościowych, merytorycznych aplikacji, które warto wykorzystać w edukacji. Grunt, żeby zachować umiar w ich użytkowaniu. 

 

Te artykuły też mogą Ci się spodobać

Jak Facebook sprawia, że uczniowie zgłaszają się do mnie sami?

Połącz swoją osobowość z niecodzienną metodą, co powoduje, że projekt przekazywania swojej wiedzy staje się totalnie niepowtarzalny - dokładnie tak samo jak Ty!

Wykorzystanie tablic interaktywnych w praktyce – cz. I

W obecnej erze postępu technologicznego nie może być mowy o skutecznej edukacji bez zaangażowania nowych technologii. Błyskawiczny dostęp do informacji wymusza na nauczycielach nowe podejście do edukacji – by w pełni wykorzystać potencjał dostępnych narzędzi:  komputerów, tablic interaktywnych i dostępnego oprogramowania.

Dodaj ogłoszenie
Najpopularniejsze artykuły
10 najlepszych aplikacji do nauki języków obcych

Znajomość języka obcego jest praktycznie niezbędna w dzisiejszym świecie. W poniższym tekście przedstawimy Wam 10 aplikacji mobilnych, które umożliwiają naukę różnych języków obcych.

Jakie książki wybrać, aby dobrze przygotować się do matury z matematyki?

Jakie książki wybrać, aby dobrze przygotować się do matury z matematyki? Ciężko na to pytanie odpowiedzieć, ponieważ na rynku jest bardzo dużo pozycji. Przedstawiamy subiektywną listę od naszego korepetytora.

Matura ustna z angielskiego - przydatne zwroty

Zebraliśmy zwroty z języka angielskiego, które musisz znać przed egzaminem ustnym.

Baza testów
e-korepetycje.net
Marketing internetowy w edukacji
Pobierz darmowe ebooki
i zapisz się na newsletter.
e-book




Raport cen korepetycji 2024